meetings.nl, vind de perfecte locatie voor jouw zakelijke meeting

klanten reviews

Digitale stress: 5 tips om dwangmatig gebruik van media tegen te gaan

*Pling* Je grijpt koortsachtig naar je telefoon of tablet en ziet dat je een berichtje hebt op je e-mail, Facebook, Whatsapp, Instagram of een andere sociale dienst. Je opent de nieuwe melding, leest het en stopt je telefoon weer weg. Een paar seconden later herhaalt dit zich, en zo gaat het de hele dag door. Herken je het? Die constante stroom van meldingen die ervoor zorgen dat je dwangmatig veel gebruik maakt van je telefoon, tablet, laptop of pc. Wat blijkt? Je bent gelukkig niet de enige. We geven je 5 tips waarmee je dit gebruik vermindert, want je bent er vaak onnodig veel tijd aan kwijt.

Uit recent onderzoek kwam naar voren dat een groot deel van de bevolking zich afhankelijk voelt van zijn of haar smartphone, vooral in de leeftijdsgroep van 15 tot 39 jaar. Bij één op de acht is het gebruik van de smartphone en andere apparaten zelfs problematisch. Een overvloed aan digitale informatie kan een grote invloed hebben op je concentratie, zorgt voor een vermindering van je productiviteit en heeft soms zelfs burn-outverschijnselen tot gevolg. Daarom is het verstandig om op de juiste manier met de constante informatiestroom op je werk en privé om te gaan. Wij geven je 5 tips hoe je dit het beste kan doen!

1.Schakel je notificaties uit

Eén van de belangrijkste ingrepen om de stroom aan informatie en bijbehorende stress tegen te gaan, is het uitschakelen van alle notificaties. Als je niet de hele dag herinnerd wordt aan alle inkomende berichten, is het ook makkelijker om niet constant te worden afgeleid.

2.Zorg voor efficiënt e-mailbeheer

Het lijkt wel alsof we elke dag duizenden e-mails binnenkrijgen en moeten beantwoorden, vooral op het werk. Maar dit kan ook anders als er duidelijke regels worden opgesteld die voor iedereen duidelijk zijn. Het is belangrijk dat iedereen weet wanneer er mails worden gestuurd, waarom, naar wie en wie in de CC wordt gezet. Daarnaast is het verstandig om duidelijke regels op te stellen om overbodige e-mails te vermijden en duidelijke onderwerpregels te gebruiken.

3.Check niet meer dan 3 keer per dag je berichten

Limiteer het lezen van je mail tot drie keer per dag. Het is helemaal niet efficiënt om elke mail onmiddellijk te lezen en te beantwoorden. Beslis elke ochtend op welke drie tijdstippen je je mails leest, beantwoordt en afhandelt. Voor noodgevallen en andere hele belangrijke zaken kan er een manier worden afgesproken waarop men toch met elkaar in contact kan komen, bijvoorbeeld telefonisch of face-to-face.

4.Werk in tijdsdoelen in plaats van multitasking

Stel doelen voor jezelf met wat je wanneer af wilt hebben. Bedenk bijvoorbeeld wat je bereikt wil hebben tegen het einde van de middag, in de meeting of in dit uur en ga er dan ook voor. Probeer je doel te behalen zonder allemaal andere dingen tussendoor te doen en je te laten afleiden. Hoe meer je je aandacht verdeelt over verschillende taken, hoe groter de kans is dat je fouten maakt. Leg daarom je smartphone even weg en focus je op één taak.

5.Investeer bewust in je tijd

Probeer constant actief te bedenken waar je mee bezig bent en zoek naar een haalbare verhouding van focus en ‘verveeltijd’. Het is onmogelijk om de hele dag volledig gefocust te zijn. Wissel daarom taken met een grote focus af met taken die minder focus vragen.

Wij zijn benieuwd. Wordt jij soms ook overspoeld door berichten en notificaties? Hoe ga jij ermee om? En heb je wat aan onze tips? 

Bron: jobat

In 3 stappen de perfecte locatie, boek nu

  • 1 Stel jouw bijeenkomst samen
  • 2 Ontvang kosteloos en vrijblijvend offertes
  • 3 Kies en boek