meetings.nl, vind de perfecte locatie voor jouw zakelijke meeting

klanten reviews

De ideale collega: hoe word je het

Sommige collega’s zijn geweldig om mee samen te werken, terwijl je andere collega’s liever ontwijkt. Vraag jij je af waar dat aan ligt? Wij weten het en geven je 9 tips om zelf ook zo’n geweldige collega te worden. Lees onderstaande tips en word de beste collega die je zou kunnen wensen.

1.Laat de ander zich slim voelen

Je hebt een goed idee, een fantastisch idee. Maar de volgende dag gaat een collega met jouw geweldige idee aan de haal en oogst alle lof. Dat is niet leuk, toch? Doe het daarom zelf ook niet! Steel geen ideeën van anderen want daar wordt je niet bepaald geliefd door.

2.Wees niet egoïstisch

Hoe irritant is het als je met iemand moet samenwerken die zichzelf als het middelpunt van het universum ziet en alleen maar aan zichzelf denkt? Heel irritant, dus zorg dat je dit zelf ook niet doet. Een goede college probeert ervoor te zorgen dat het leven van zijn of haar collega’s beter wordt omdat ze zich persoonlijk betrokken voelen in het verbeteren van het leven van mensen in hun omgeving. Betrek dus niet alles op jezelf en denk ook aan de anderen om je heen.

3.Zoek naar een lichtpuntje

Probeer in elke situatie te zoeken naar een lichtpuntje en deel dit optimisme en enthousiasme met je collega’s. Rome is ook niet in één dag gebouwd, dus wees je ervan bewust dat grote doelen stap voor stap gerealiseerd worden waarbij elke stap in de goede richting een reden is om te vieren. Iets geweldigs bereiken vergt moeite en vooral veel tijd dus grijp iedere mogelijkheid aan om het positieve in de situatie te zien!

4.Ere wie ere toekomt

Ere wie ere toekomt. Het is een oud gezegde met een grote boodschap. Wees je ervan bewust dat gedeelde glorie de beste glorie is. Probeer niet ten koste van anderen constant in de schijnwerpers te staan en geef je collega’s de waardering die ze verdienen. Zoek hier voldoening in, dan wint iedereen.

5.Denk na voordat je praat

In sommige situaties is het heel belangrijk dat je snel reageert en handelt maar bij negatieve gebeurtenissen is het soms verstandig om iets langer na te denken voordat je er iets uit flapt. Wik en weeg je woorden maar zeker ook je daden. Ondanks dat alles om je heen dan misschien fout loopt, kan jij er in zo’n geval zeker van zijn dat je het juiste hebt gezegd of gedaan.

6.Meer luisteren, minder praten

Focus je op wat anderen te vertellen hebben. Zorg dat je een goede luisteraar wordt. Zo kom je veel geïnteresseerder over dan wanneer je alleen maar zelf aan het woord bent. Zorg dat je je collega’s niet onderbreekt als ze aan het woord zijn en probeer ook niet de conversatie over te nemen. Mensen die goed kunnen luisteren, worden over het algemeen aardiger gevonden.

7.Zoek niet constant naar erkenning

Als jij weet waar jouw vaardigheden en sterke punten liggen, heb jij constante erkenning helemaal niet nodig. Dus wees niet onzeker en zoek niet steeds naar aanmoediging van je collega’s en baas.

8.Vergeet de roddels

“Heb je het al gehoord??! Pia, de secretaresse, heeft een affaire met Tom van juridische zaken!” Klinkt deze zin jouw bekend in de oren? Laat je dan niet verleiden om die sappige roddel ook te delen. Roddelen creëert een slechte sfeer. En als jij roddelt dan kan je verwachten dat er ook roddels over jou zullen zijn. Dus vergeet de roddels en wees oprecht. Zo krijg je veel meer respect van je collega’s.

9.Ken je plaats in de hiërarchie maar laat je hier niet door leiden

Heb jij inmiddels een hoge functie in het bedrijf verovert? Wees je ervan bewust dat een hogere positie niet automatisch staat voor wijsheid. Ook jij weet niet alles. Deel daarom je gedachten op en pretentieloze en bescheiden manier. Zo kom je veel aardiger over.

 

In 3 stappen de perfecte locatie, boek nu

  • 1 Stel jouw bijeenkomst samen
  • 2 Ontvang kosteloos en vrijblijvend offertes
  • 3 Kies en boek