meetings.nl, vind de perfecte locatie voor jouw zakelijke meeting

klanten reviews

Microsoft en LinkedIn: een match made in heaven?

Microsoft wil LinkedIn kopen voor ruim 26 miljard dollar. Maar waarom? Waarom wil Microsoft 26 miljard dollar neertellen voor deze grote technologiedeal? Wij hebben een aantal feiten voor je op een rijtje gezet:

Waarom is LinkedIn interessant voor Microsoft?

Microsoft is een bedrijf met een miljarden omzet (jaaromzet: 93,6 miljard dollar, 12,2 miljard winst, 118.000 medewerkers) dat zich de laatste jaren sterk richt op de zakelijke markt. LinkedIn (jaaromzet: 3 miljard dollar, 140 miljoen verlies, 9.700 medewerkers) past hier in dat opzicht goed bij. LinkedIn is het grootste professionele netwerk ter wereld dus de technologiedeal zou de beste professionele cloud van de wereld samen brengen met het beste professionele netwerk. Microsoft kan het professionele netwerk van LinkedIn gebruiken voor het promoten van zakelijke cloud-diensten en andersom kan LinkedIn waarschijnlijk harder groeien door gebruikers van de zakelijke diensten van Microsoft te koppelen aan de netwerksite.

Wat betekent deze technologiedeal voor jou?

De directeur van LinkedIn, Jeff Weiner, benadrukt dat er in eerste instantie niet al te veel gaat veranderen voor gebruikers. Ook onder Microsoft kan LinkedIn zijn eigen koers blijven varen maar precieze details zijn nog niet bekend.  Wel ligt het voor de hand dat Microsoft-gebruikers LinkedIn vaker gaan tegenkomen in producten van het bedrijf en vice versa.

Microsoft en overnames: niet bepaald een match made in heaven?

Microsoft staat niet echt bekend om zijn succesvolle overnames. Afgelopen jaren heeft Microsoft een paar grote missers gemaakt met overnames waarvan Nokia en Yammer de grootste voorbeelden zijn. Beide overnames zijn niet goed afgelopen waardoor Microsoft zelfs verlies maakte met de overnames. Daartegenover staat wel dat LinkedIn een groeiend bedrijf is met veel potentieel. Maar Yammer, een ander soort sociaal netwerk voor op de werkvloer, had ook veel potentieel en daar liep het ook niet zo goed mee af.

En wat vinden beleggers ervan?

Kort omschreven: beleggers zijn niet blij met de deal. Microsoft verloor ruim 5 procent van zijn waarde, LinkedIn-aandelen schoten daarentegen omhoog met 50 procent, direct na de bekendmaking van het nieuws. Daarnaast heerst er vooral veel cynisme op sociale media omdat Microsoft nooit heel sterk is geweest op het gebied van sociale netwerken en omdat LinkedIn hier misschien ook geen verandering in kan brengen. De tijd zal het leren.

Hoe zit het met het financiële gedeelte?

Bijna de helft meer dan wat LinkedIn tegenwoordig waard is op de beurs, zo hoog is het bedrag dat Microsoft neertelt voor het zakelijke sociale netwerk. En dat is veel, want als je het terug rekent naar actieve gebruikers van LinkedIn dan komt het neer op ongeveer 60 dollar met actieve gebruiker. Een hoog bedrag, en vooral voor een sociaal netwerk. Ter vergelijking: Facebook betaalde 19 miljard dollar voor Whatsapp in 2014 en 1 miljard dollar voor Instagram in 2012.

Dit bedrag is absurd hoog, helemaal als je bedenkt dat LinkedIn in februari een flinke deuk heeft opgelopen toen het aandeel maar liefst 43 procent verloor na tegenvallende omzetcijfers.

We kunnen dus wel concluderen dat het een spraakmakende overname zal gaan worden. Wat denk jij? Doet Microsoft er goed aan om LinkedIn over te nemen of is het gedoemd om te falen?

In 3 stappen de perfecte locatie, boek nu

  • 1 Stel jouw bijeenkomst samen
  • 2 Ontvang kosteloos en vrijblijvend offertes
  • 3 Kies en boek