meetings.nl, vind de perfecte locatie voor jouw zakelijke meeting

klanten reviews

De perfecte meeting, de 15 do's & don'ts

Er zijn een aantal cruciale richtlijnen die moeten worden gevolgd wil je een succesvolle meeting organiseren. Welke zaken moet je tijdens belangrijke meetings zeker doen … of laten? Welk doel heb je voor ogen,  kom niet te laat en wees goed voorbereid. Een overzicht van een aantal absolute do's en don'ts!

1. Hou een doel voor ogen

Een vergadering zonder specifiek doel leidt zelden tot goede akkoorden. Wie een meeting organiseert, denkt goed na over het concrete doel ervan. Hoe specifieker, hoe beter.

2. Notities

Noteer voor jezelf welke zaken je graag wil bespreken tijdens de meeting. Ook tijdens de meeting kan het belangrijk zijn om bepaalde opmerkingen te noteren, zodat je ze niet vergeet wanneer er weer snel wordt overgeschakeld naar een ander onderwerp.

3. Check je uiterlijk

Een ladder in je panty of een melksnor … kijk voor een meeting na of alles nog wel goed zit. Mensen zijn snel afgeleid en iemand met gemorste koffie op zijn hemd helpt hier zeker niet bij.

4. Wees op tijd

Te laat komen op een belangrijke meeting getuigt van weinig respect tegenover de andere aanwezigen. Neem alle voorzorgen die nodig zijn om op tijd te kunnen komen. Je wilt echt niet diegene zijn waar iedereen al zuchtend op zit te wachten.

5. Wees niet té vriendelijk

Te familiair gedrag hoort niet thuis op een businessmeeting. Wees vriendelijk, maar overdrijf niet. Er moeten immers nog altijd professionele zaken worden besproken.

6. Praat niet te veel

Geef ook anderen de kans om het woord te nemen. Mensen die een meeting organiseren om alleen hun eigen zegje te kunnen doen, sturen beter gewoon een mededeling via e-mail of houden beter een presentatie.

7. Luister niet te veel

Wie alleen maar luistert en zelf nooit het woord neemt, komt ongeïnteresseerd over. De meeste meetings zijn interacties, dus probeer toch een nuttige bijdrage te leveren.

8. Vermijd ruzie

Meningen kunnen verschillen en in een meeting gaat het er soms heftig aan toe. Luister naar andermans voorstellen en breek ze niet onmiddellijk af, maar argumenteer op een beleefde manier waarom je bepaalde zaken geen goed idee vindt.

9. Geef geen verkooppraatje

Natuurlijk moeten er tijdens meetings bepaalde zaken 'worden verkocht', maar leer geen doorzichtig verkooppraatje uit het hoofd. Probeer eerst te achterhalen wat anderen willen, voor je jouw geniale idee op anderen loslaat.

10. Doe research

Wie onvoorbereid naar een meeting komt, valt automatisch door de mand. Doe de nodige research over wat er tijdens de meeting zal worden besproken.

11. Stel geen persoonlijke vragen

Laat vragen als "Hoe is het met je vrouw en kinderen?" achterwege tijdens een belangrijke meeting. Hou ze voor na de vergadering, wanneer je tijd hebt om een persoonlijk gesprek aan te gaan.

12. Niet flirten

Een meeting is niet het moment om je charmes los te laten op die ene mannelijke of vrouwelijke collega die je al weken ziet zitten. Flirten komt nu eenmaal niet professioneel  over.

13. Schakel je telefoon uit

Jij wilt niet diegene zijn die een belangrijke meeting verstoort met zijn rinkelende mobiele telefoon. Je telefoon uitzetten tijdens een meeting is een vorm van beleefdheid en toont respect tegenover collega's .

14. Laat je niet afleiden

Niets vervelender dan een meeting die uitloopt omdat er zaken worden besproken die niet relevant zijn. Focus je enkel op het noodzakelijke en laat je niet meeslepen door smalltalk.

15. Follow up

Vergeet na de meeting jouw follow-up niet. Zet op te volgen afspraken in je agenda en check op tijd of ze worden nagekomen.

Bron: Inc.com- Jobat

 

 

In 3 stappen de perfecte locatie, boek nu

  • 1 Stel jouw bijeenkomst samen
  • 2 Ontvang kosteloos en vrijblijvend offertes
  • 3 Kies en boek